Leveransvillkor

Samtycke till behandling av dina personuppgifter

Genom att göra en beställning godkänner du användningen av dina personuppgifter. Se integritetspolicy här

Leveransvillkor i korthet:

1. Konsumentkunder har 14 dagars returrätt. (Företagskunder har ingen returrätt.) För returnerad försändelse står kunden för fraktkostnaden, det vill säga endast priset för returnerade varor återbetalas till kunden. Om en beställd försändelse inte hämtas ut och returneras till oss, ansvarar kunden för fraktkostnaden i båda riktningarna, dvs. endast eventuell återstående summa av ordern återbetalas. Eventuellt liten leveranstillägg (påslag) återbetalas inte.

2. En vara som finns i butikens lager har en leveranstid på 2–5 arbetsdagar. En vara som inte finns i butikens lager men kan beställas levereras direkt från importörens lager, ungefär inom 2–7 arbetsdagar. Om tillgängligheten avbeställda varan avviker från det normala, meddelas kunden.

3. Om konsumenten har fått fel vara eller en defekt vara ska detta omedelbart meddelas till Webbutik Savenmaas kundtjänst via e‑post info(at)savenmaa.fi eller telefon 0400 288 500 (mån–fre 9.00–16.00).

4. Webbutik Savenmaa ansvarar inte för att leveransen förhindras, försvåras eller försenas på grund av omständigheter utanför vår kontroll, såsom krig, naturkatastrof, export- eller importförbud, myndighetsbeslut, störningar i trafiken eller andra liknande händelser som påverkar vår verksamhet.

5. Fyrverkeriprodukter som ingår i vårt sortiment levereras inte utan måste hämtas i vår butik i Nivala. Alla våra fyrverkeriprodukter är åldersgräns 18 år och vid uthämtning måste legitimation uppvisas. Beställningar som innehåller fyrverkerier annulleras om kunden inte kan hämta dem från oss i Nivala.

Detaljerade leveransvillkor

1. Leveranstid

Vår beräknade hanteringstid för order är 1–5 arbetsdagar. Vi gör alltid vårt bästa för snabb leverans. Vi kontaktar kunden via e‑post eller telefon om vi ser att leveranstiden kommer att bli längre än normalt.

2. Leveransmetoder

* Leverans via **Postnord MyPack Home** till din dörr.
* Leverans via **Postnord MyPack Collect** till utvald upphämtningspunkt.

Priser för valda leveransmetoder visas i kassan.

Efter beställning får du en orderbekräftelse via e‑post inklusive en länk där du kan följa leveransen.

3. Betalningsmetoder

Banköverföring / nätbanker: Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Säästöpankki / Aktia, Nooa, Handelsbanken, Ålandsbanken, Tapiola och S‑pankki.

Kreditkort: Visa, Visa Electron, MasterCard och Eurocard.

Klarna faktura: Du får fakturan tillsammans med beställningen. Du har 14 dagars räntefri betalningstid. Faktureringskostnad 3,60 €.

Delbetalning – Klarna konto: Du kan betala din beställning i delar med Klarnas delbetalningsalternativ. Vid betalning med Klarnas delbetalning öppnas automatiskt ett konto vid din första beställning.

Du kan förkorta kontoets saldo med valfria månadsbelopp, dock minst 9 € eller 1/24 av fakturans slutbelopp, beroende på vilket är större. Du kan när som helst välja att betala hela beloppet på en gång.

Alla köp som betalas med Klarna delbetalning sammanförs automatiskt till samma konto och månadsfaktura, även om du handlar hos andra webbutiker. Du får bara en faktura per månad, med endast en faktureringsavgift. När du har betalat hela fakturan stängs kontot automatiskt.

Kostnader för delbetalningsalternativen:

Betalningstid Årsränta Uppläggningsavgift Faktureringsavgift
3 mån 0 % 9,90 € 3,95 €
6 mån 0 % 29,95 € 3,95 €
12 mån 0 % 39,95 € 3,95 €
24 mån 9,95 % 29 € 3,95 €
Konto 22 % 0 € 3,95 €

För att bekräfta ditt köp kommer du nås att uppge personnummer, adress registrerad i folkbokföringen och information om din årsinkomst. Du får beslut om godkännande direkt efter att beställningen bekräftats. Vid första köpet med Klarnas delbetalning skickas ett kontokontrakt med posten som du behöver skriva under och returnera till Klarna Oy.

Kom ihåg att läsa Klarnas villkor för delbetalning på: Klarna konto‑villkor


4. Returrätt och bytesrätt

Konsumentkunder har 14 dagars returrätt. För returnerad försändelse står kunden för frakten, det vill säga endast priset för returnerade varor återbetalas. Den returnerade varan ska vara oanvänd och oförändrad, i originalförpackningen.

Retur ska meddelas i förväg via e‑post till info(at)savenmaa.fi eller telefon 0400 288 500 (mån–fre 9.00–16.00).

Samma returrätt gäller för defekta varor eller fel leverans. I sådana fall behöver ingen frakt betalas.

Vänligen ange i meddelandet:

  • Orsak till retur (om varan är defekt eller felaktig)
  • Beställarens identifieringsuppgifter (namn / ordernummer)
  • Om du endast vill returnera produkten och få pengarna tillbaka, eller om du önskar att vi skickar motsvarande produkt som ersättning (och vi kompenserar eventuell skillnad).

 

5. Reklamationer

Eventuella reklamationer rörande beställningen eller leveransen ska skickas inom **sju (7) dagar** från mottagandet av beställningen till: info(a)savenmaa.fi eller ring 0400 288 500.

6. Avbeställning

Kund kan avbeställa sin beställning om leverans inte skett inom rimlig tid. Avbeställning ska meddelas till info(a)savenmaa.fi eller ring 0400 288 500. Vi meddelar normalt kunden via e‑post eller telefon om leveranstiden avviker från det normala. Webbutik Savenmaa förbehåller sig rätten att avbeställa beställningen och återbetala pengarna till kundens konto.

7. Kontaktinformation

Webbutik Savenmaa
/ Rahtimaa Oy
Teollisuustie 3
85500 Nivala

tel. 0400 288 500

e‑post: info@savenmaa.fi